Aktualizováno: 30. 10. 2024
|
|
Lokomotivní dekodéry UhlenbrockLokomotivy, které mají být provozovány na digitalizovaném modelovém kolejišti, musí být vybaveny digitálním lokomotivním dekodérem. Ten komunikuje s centrální řídící jednotkou a vykovává její příkazy. Pro tyto účely musí mít každý lokomotivní dekodér nastavenou jedinečnou lokomotivní adresu. Takto je na kolejišti adresně řízena každá lokomotiva. Centrální řídící jednotka posílá do lokomotivního dekodéru základní příkazy k řízení směru jízdy a rychlosti. Podle vybavenosti lokomotivního dekodéru to dále mohou být doplňkové příkazy např. pro ovládání pozičních světel nebo spínání přídavných zařízení např. rozpojovač spřáhla. Tradiční výrobci železničních modelů v současné době již značí ve svých katalozích připravenost modelu pro digitalizaci. Někteří výrobci nabízí vybrané modely lokomotiv jak ve verzi analogové, tak v digitalizované nebo i ozvučené. Pro lepší orientaci se v katalozích používají piktogramy, které sdělují, jak je model přístupný digitalizaci. Přehled nejčastěji používaných piktogramů v katalozích
Model je přístupný digitalizaci, ale nemá přímo vyveden některý z normovaných konektorů. U takového modelu bude nutné
zpravidla použít lokomotivní dekodér s vodiči a budou nutné i úpravy uvnitř modelu kvůli umístění lokomotivního dekodéru.
Toto označení se týkalo většiny lokomotiv starší konstrukce.
Model je připraven pro digitalizaci, ale nemá přímo vyveden některý z normovaných konektorů. Zpravidla se
jedná o připravenost k digitalizaci formou pájecích plošek nebo je v modelu použit konektor, který neodpovídá normě.
S tímto označením se lze setkat u lokomotiv starší konstrukce.
Model je vybaven digitálním konektorem podle normy NEM 651. Digitalizace spočívá
po odkrytování modelu pouze ve vytažení propojovací destičky pro analogový provoz a její náhrady některým z lokomotivních dekodérů s tímto
rozhraním. Patrně nejrozšířenější rozhraní používané v modelech, které však už bývá v nových modelech pomalu vytlačováno novějšími rozhraními.
Model je vybaven digitálním konektorem podle normy NEM 658.
Digitalizace spočívá po odkrytování modelu pouze ve vytažení propojovací destičky pro analogový provoz a její náhrady některým z lokomotivních dekodérů s tímto
rozhraním. Konektor je dvouřadý a toto rozhraní se označuje PluX12. Používá se u modelů novějších konstrukcí, pokud je v modelu dostatek místa a pokud jsou rozšiřující funkce
lokomotivního dekodéru využitelné, např. oddělené ovládání pozičních světel.
Model je vybaven digitálním konektorem podle normy NEM 658.
Digitalizace spočívá po odkrytování modelu pouze ve vytažení propojovací destičky pro analogový provoz a její náhrady některým z lokomotivních dekodérů s tímto
rozhraním. Konektor je dvouřadý a toto rozhraní se označuje PluX16. Norma definuje rozhraní až do PluX22, které jsou však kvůli
prostorovým nárokům využitelné až ve větších modelových měřítcích.
Model je vybaven digitálním konektorem podle normy NEM 662.
Digitalizace spočívá po odkrytování modelu pouze ve vytažení propojovací destičky pro analogový provoz a její náhrady některým z lokomotivních dekodérů s tímto
rozhraním. Tento nový konektor se označuje Next18.
Model je vybaven digitálním konektorem podle normy NEM 652.
Digitalizace spočívá po odkrytování modelu pouze ve vytažení propojovací destičky pro analogový provoz a její náhrady některým z lokomotivních dekodérů s tímto
rozhraním. Tento starší konektor se používá jen ojediněle a bývá vytlačován novějšími rozhraními uvedenými výše.
Přehled lokomotivních dekodérů Uhlenbrock
Ve výčtu jsou uvedeny jen lokomotivní dekodéry, které jsou použity v návodech pro digitalizaci
hnacích vozidel (lokomotiv a motorových vozů). Veškeré technické parametry jsou uvedeny v dokumentaci každého lokomotivního dekodéru.
Výrobce uvádí na trh novější verze lokomotivních dekodérů, stávající inovuje a technické parametry se tam mohou časem měnit.
Uhlenbrock 73400 → manuál ·
Malý lokomotivní dekodér s rozhraním dle normy NEM 651 s drátovými přívody. Lze jej tedy použít při
digitalizaci lokomotiv starší konstrukce, které nebyly vybaveny konektorem. U lokomotiv, které nemají poziční světla se mohou přívody „žlutý” a „bílý” odpájet z dekodéru.
S ohledem na max. proud 0,6A je nutno dát pozor na lokomotivy s větším proudovým odběrem motorku. Inovovaná verze zvládá až 1A. Tento lokomotivní dekodér lze
plně nahradit novějším typem 73100. Dekodér je vybaven pájecímí ploškami LISSY/SUSI pro připojení minivysílače LISSY 68400 nebo zvukového dekodéru.
Uhlenbrock 73410 → manuál ·
Technické parametry jsou stejné jako u předchozího typu, pouze místo drátových vodičů je lokomotivní dekodér vybaven
konektorem dle normy NEM 651. Tento lokomotivní dekodér
lze plně nahradit novějším typem 73110.
Uhlenbrock 76420 → manuál ·
Starší provedení výkonného lokomotivního dekodéru určeného spíše pro větší modelové velikosti. Přesto
jsou konektorem dle normy NEM 652 vybaveny i některé lokomotivy v modelové velikosti TT.
Díky robustnímu provedení dekodéru je max. proud 1A a vzadu je navíc konektor LISSY/SUSI pro připojení minivysílače LISSY 68400 nebo zvukového dekodéru.
Uhlenbrock 73110 → manuál
Technické parametry jsou stejné jako u předchozího typu, pouze místo drátových vodičů je lokomotivní dekodér vybaven
konektorem dle normy NEM 651. Tento lokomotivní dekodér
plně nahrazuje předchozí model 73410. Tento lokomotivní dekodér najde asi největší uplatnění při digitalizaci
lokomotiv.
Uhlenbrock 73140 → manuál
Technické parametry jsou stejné jako u předchozího typu, pouze je lokomotivní dekodér vybaven
novějším konektorem PluX12 dle normy NEM 658. Tento lokomotivní dekodér lze většinou osadit
do novějších modelů lokomotiv. S ohledem na zpětnou kompatibilitu konektorů lze však místo tohoto lokomotivního dekodéru použít i výše uvedený typ
73110. V takovém případě by však v lokomotivě nebyly dostupné některé rozšiřující funkce, např. samostatné ovládání
pozičních světel.
Uhlenbrock 76150 → manuál
Základní technické parametry jsou tedy obdobné jako u typu 73140. Proudové limity jsou však větší, trvalý proud motorku je 1A se špičkou 2A.
Lokomotivní dekodér je vybaven širším konektorem PluX16 dle normy NEM 658. Tento lokomotivní dekodér lze většinou osadit
do některých novějších modelů lokomotiv, kde je počítáno s rozšiřujícími funkcemi. S ohledem na zpětnou kompatibilitu konektorů lze však místo tohoto lokomotivního dekodéru použít i výše uvedený typ
73140 bez využití rozšiřujících funkcí.
Uhlenbrock 73230 → manuál
Nová generace lokomotivních dekodérů s novým konektorem Next18. Proudové limity jsou přibližně stejné jako u předchozích typů lokomotivních
dekodérů. Trvalý proud motorku je 0,75A se špičkovou hodnotou 1A. Lokomotivní dekodér má 6 funkčních výstupů a
rozhraní LISSY/SUSI. Toto nové rozhraní Next18 se začíná pomalu objevovat v nově vyráběných typech lokomotiv.
Upozornění: při montáži lokomotivního dekodéru postupujte dle dokumentace, aby nedošlo k elektrickému nebo mechanickému poškození modelu nebo dekodéru. Zvláště při instalaci lokomotivních dekodérů s drátovými přívody je nutno při pájení dávat pozor a vyvarovat se jakéhokoliv zkratu. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||
|