film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

Mapa
DE  EN  PL

Národní den železnice 29.9.2012



Národní den železnice   Pro místo konání letošního Národního dne železnice bylo tentokrát zvoleno Brno. Hlavní oslavy Národního dne železnice proběhly v sobotu 29. září 2012 na brněnském hlavním nádraží a u nedaleké historické výpravní budovy. Hlavní program Národního dne železnice odstartoval v 10. hodin po příjezdu protokolárního vlaku z Prahy. Také po 10. hodině byly na okolní tratě postupně vypravovány zvláštní parní a motorové vlaky kromě vlaku č. 1, který se vydal na první jízdu do Moravského Krumlova již v 8:30.

  O tom, jak velký rozsah oslav můžeme očekávat, napověděly už předchozí dva ročníky Národního dne železnice konané v Olomouci a Děčíně. Zcela záměrně jsem vynechal návštěvu centra oslav na brněnském nádraží a vyrazil jsem po okolních tratích zachytit alespoň jedním záběrem každý ze zvláštních vlaků, kromě protokolárních vlaků IC11053 z Prahy a Sp1661 z Jihlavy.

  Zvláštní motorový vlak č. 1 vyjížděl na svou celodenní jízdu nejdříve. Již ráno v 8:30 odjel do Moravského Krumlova jako R1826/Sp101829. Druhá jízda v 9:50 byla nejkratší jen do stanice Brno-Královo Pole jako Sp101828/Sp101825. Průjezd obou těchto vlaků jsem zachytil ráno na zastávce Brno-Lesná. Během dopoledne jel motorový vlak ještě jednu jízdu v 10:35 do Slavkova u Brna jako R101721/Sp101720. Na svoji poslední odpolední jízdu se vydal tento motorový vlak v 15:30 do Vranovic, odkud po úvrati pokračoval po vlečce do Pohořelic. Zpět do Brna se tento Sp101771/Sp101770 vrátil v 17:12.

  Druhý zvláštní parní vlak č. 2 měl naplánované dvě jízdy. Při první dopolední jízdě Sp101775/Sp101774 do Pohořelic byl parní vlak veden lokomotivou 423.009. Tento parní vlak jsem očekával ve stanici Vranovice, kde bylo zároveň provedeno zbrojení vodou z hasičské cisterny. Plánovaný odjezd na vlečku do Pohořelic byl o pár minut pozdržen, abychom si mohli vychutnat průjezd zvláštního parního vlaku č. 5. z Brna do Břeclavi. Návrat parního vlaku z Pohořelic jsem zdokumentoval u zastávky Přibice, kde parní vlak zdolával poslední stoupání před Vranovicemi. Na odpolední parní vlaky Sp101970/Sp101971 do Adamova a následující Sp101922/Sp104421 do Střelic byla nasazena parní lokomotiva 433.001 „Skaličák”. Odpoledne jsem zdokumentoval obrat posledního parního vlaku ve stanici Střelice v 15:47 při příjezdu Sp101922 a v 16:10 při odjezdu Sp104421. Tento poslední parní vlak byl trasován až do Brna-Maloměřice.

  Nákladná zvláštní vlak č. 3 byl určen pouze pro potěchu oka a fotoaparátů. Nákladní vlak ve složení 15 prázdných vozů byl tažen dvěma lokomotivami T478.1008 a T478.1001, na postrku hostující ze Slovenska T678.1001 „Pomaranč”. Trasa nákladního vlaku byla Brno-Malomeřice (odjezd 14:28) - Zastávka u Brna (příjezd 15:21). Stihl jsem ho zdokumentovat při odjezdu ze Střelic v 15:08. V Zastávce u Brna se lokomotivy nevyměňovaly, takže si při zpáteční jízdě vyměnily úlohy. Ve Střelicích jsem potom ještě zaznamenal odjezd nákladního vlaku do Brna v 16:30.

  Další zvláštní vlak č. 4 byl v režii parních lokomotiv řady 475 „Pětasedma”. Na vozbě vlaků se v průběhu dne vystřídaly parní lokomotivy 475.101, 475.179 a hostující ze Slovenska 475.196. Při první jízdě zvláštních vlaků R101920/R101829 s odjezdem v 10.20 do Moravského Krumlova byly nasazeny 475.179 a 475.101. Při druhé jízdě vlaků R101826/R301829 s odjezdem v 13:00 po stejné trase opět do Moravského Krumlova potom 475.196 a 475.101. Vlak byl vždy sestaven jako dvouhlavý a jedna lokomotiva byla jako vlaková, druhá postrková. Při zpáteční jízdě si potom lokomotivy prohodily úlohy. Poslední odpolední jízdu vedly na přípřeži lokomotivy 475.196 a 475.179 po trase Brno hl.n. - Slavkov u Brna jako R101723, Slavkov u Brna - Brno-Královo pole jako R104150 (obě lokomotivy tendrem vpřed) a poslední úsek Brno-Králoho Pole - Brno hl.n. jako R100671. Zdokumentoval jsem jízdu druhého páru zvláštních vlaků nejdříve v 13:45 při odjezdu z Moravských Bránic a o půlhodinu později při návratu před Moravskými Bránicemi na Ivančickém viaduktu.

  Poslední zvláštní vlak č. 5 byl vlastně rychlík vedený hostující parní lokomotivou z Rakouska 310.23 „Hrboun”. Parní vlak jen jako R100803 v úseku Brno hl.n. - Břeclav a po provozní údržbě a otočení parní lokomotivy se vracel jako R100802 v 14.25 z Břeclavi zpět do Brna. Parní vlak jsem zaznamenal při průjezdu Vranovicemi kolem 12. hodiny a samotný průjezd byl skutečně impozantní a velmi rychlý.

  Celodenní program jsem ukončil po odjezdu zvláštního nákladního vlaku ve Střelicích. I když jsem centrum dění oslav Národního dne železnice v Brně nenavštívil, sesbíral jsem dostatek materiálů pro dokumentační video z jízd zvláštních vlaků včetně pravidelného provozu na tratích v okolí Brna.



Další informační zdroje:
  • praha-brno.pdf  jízdní řád protokolárního vlaku Praha - Brno a zpět
  • jihlava-brno.pdf  jízdní řád protokolárního vlaku Jihlava - Brno
  • vlak-1.pdf  jízdní řád vlaku č. 1 s motorovými vozy M274.004 a M262.0018
  • vlak-2.pdf  jízdní řád vlaku č. 2 s parní lokomotivou 423.009/433.001
  • vlak-3.pdf  jízdní řád vlaku č. 3 nákladní fotovlak s lokomotivami T478.1008, T478.1001 a T 678.0012
  • vlak-4.pdf  jízdní řád vlaku č. 4 s parními lokomotivami 475.179, 475.101 a 475.196
  • vlak-5.pdf  jízdní řád vlaku č. 5 s parní lokomotivou 310.23
  • www.denzeleznice.cz  webové stránky Dne železnice
  • mapa_brno.pdf  mapa prostorů pro exponáty Dne železnice v Brně
  • Den železnice 30.9.2012  reportáž z druhého dne jízd zvláštních vlaků - „drahanské kolečko”
  • k240.pdf  jízdní řád trati Brno - Jihlava a zpět
  • k244.pdf  jízdní řád trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou, Moravské Bránice - Oslavany a zpět
  • k250t.pdf  jízdní řád trati (Praha -) Havlíčkův Brod - Brno - Kúty
  • k250z.pdf  jízdní řád trati Kúty - Brno - Havlíčkův Brod (- Praha)
  • k260t.pdf  jízdní řád trati (Praha -) Česká Třebová - Brno
  • k260z.pdf  jízdní řád trati Brno - Česká Třebová (- Praha)
  • k340t.pdf  jízdní řád trati Brno - Uherské Hradiště
  • k340z.pdf  jízdní řád trati Uherské Hradiště - Brno
Videogalerie
HD logo

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   Pravidelný Os4905 přijíždí v 9:56 na zastávku Brno-Lesná avi 5,9 MB wmv 6,0 MB
 2   Motorový Sp101828 projíždí zastávkou Brno-Lesná avi 2,0 MB wmv 1,9 MB
 3   Pravidelný Os4908 přijíždí v 10:03 na zastávku Brno-Lesná avi 5,0 MB wmv 5,1 MB
 4   Pravidelný Os4908 odjíždí v 10:03 ze zastávky Brno-Lesná avi 4,4 MB wmv 4,4 MB
 5   Motorový Sp101825 projíždí zastávkou Brno-Lesná avi 4,4 MB wmv 4,0 MB
 6   Parní vlak Sp101775 přijíždí v 11:25 do Vranovic avi 4,0 MB wmv 4,0 MB
 7   Provoz ve stanici Vranovice avi 15,5 MB wmv 15,3 MB
 8   Parní lokomotiva 423.009 posunuje ve stanici Vranovice avi 8,7 MB wmv 8,6 MB
 9   Parní vlak R100803 projíždí stanicí Vranovice avi 4,4 MB wmv 4,7 MB
 10   Parní vlak odjíždí v 12:00 ze stanice Vranovice avi 8,6 MB wmv 8,5 MB
 11   Parní vlak projíždí zastávkou Přibice avi 11,5 MB wmv 11,1 MB
 12   Parní vlak R101826 přijíždí v 13:44 do stanice Moravské Bránice avi 7,6 MB wmv 7,6 MB
 13   Parní vlak R101826 odjíždí v 13:45 ze stanice Moravské Bránice avi 10,8 MB wmv 10,6 MB
 14   Parní vlak R301829 na Ivančickém viaduktu avi 7,9 MB wmv 7,7 MB
 15   Nákladní fotovlak odjíždí v 15:08 ze stanice Střelice avi 8,2 MB wmv 8,1 MB
 16   Parní vlak Sp101922 přijíždí v 15:47 do stanice Střelice avi 7,7 MB wmv 7,4 MB
 17   Parní lokomotiva 433.001 posunuje ve stanici Střelice avi 8,9 MB wmv 8,6 MB
 18   Parní vlak Sp104421 odjíždí v 16:10 ze stanice Střelice avi 12,3 MB wmv 12,2 MB
 19   Pravidelný R665 „JAKUB KRČÍN” projíždí stanicí Střelice avi 4,0 MB wmv 4,0 MB
 20   Nákladní fotovlak odjíždí v 16:30 ze stanice Střelice avi 9,5 MB wmv 9,5 MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD den_zeleznice_20120929.iso 1,5 GB
 Kompletní videogalerie ve formátu AVCHD den_zeleznice_20120929_avchd.iso 1,6 GB
 Kompletní videogalerie pro export na SD kartu den_zeleznice_20120929_sd.exe 2,2 GB

 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Creative Commons License

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 6.1.2013
  • Celkem přečteno: 3266x
  • Naposledy: 22.07.2017

Oblíbenost Oblíbenost


Reportáž Poslední navštívené reportáže