film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

Mapa
DE  EN  PL

Kolínská řepařská drážka 7.7.2012

Zkušební jízdy parní lokomotivy Ml-611 „Brigadelok”



Kolínská řepařská drážka   Letošní termín návštěvy Kolínské řepařské drážky jsem nezvolil náhodně. Dopředu byla avizována mimořádná příležitost shlédnout při zkušebních jízdách lotyšskou parní lokomotivu Ml-611 „Brigadelok”, kterou zrekonstruovala kolínská firma SEA CZ. Po celý víkend se tato lokomotiva střídala na vozbě výletních vlaků spolu s parní lokomotivou BS 80.

  Pojďme se podívat na tuto parní lokomotivu trochu blíže. Na nástupišti řepařské drážky byla velká informační tabule „Oprava lotyšské parní lokomotivy Ml-611” a další vyčerpávající informace s popisem opravy a fotogalerií je přímo na webových stránkách firmy SEA CZ. Tam se můžeme také dočíst něco z historie parní lokomotivy.

  Tuto řadu parních lokomotiv s rozchodem 600 mm vyrábělo více lokomotivek, např. Henschel, Krauss, Borsig, Orenstein & Koppel, a byly a jejich primární využití u německé armády byla doprava materiálu na frontách v I. světové válce. Lokomotivy byly často dodávány s přívěsným tendrem s dostatečnou zásobou vody. Standardní výbavou lokomotiv byl i pulzometr se sací hadicí a trubkou, který umožňoval dočerpání vody pomocí vlastní páry z dostupných zdrojů v místě provozu - z potoka nebo studny. Pro lokomotivy se vžilo označení „Brigadelok”. Po ukončení války se lokomotivy jako válečná kořist dostaly do mnoha zemí světa. Konkrétně tato lokomotiva byla vyrobená v roce 1916 v lokomotivce Henschel & Sohn, Cassel v Německu.

  Rekonstrukci lokomotivy Ml-611 provedla kolínská firma SEA CZ, a.s. ve spolupráci s firmou Atlas Union s.r.o. během zhruba 9 měsíců. Jak je patrno z dokumentujících fotografií, původní lokomotiva byla již spíše vrakem a tak bylo nutné většinu dílů vyrobit nové podle předlohy. Barevné provedení bylo provedeno podle požadavků lotyšského majitele lokomotivy.

Technická data lokomotivy Ml-611
 Výrobní číslo - rok výroby  14437 - 1916
 Výrobce  Henschel & Sohn, Cassel, Německo
 Rozchod  600 mm
 Rám  vnější
 Uspořádání pojezdu  Dm2t
 Maximální rychlost  25 km/h
 Hmotnost prázdné - vyzbrojené lokomotivy   10,2 - 12,0 t
 Zásoba vody  1,1 m³
 Výkon  cca 75 PS (ca 52 kW)
 Délka přes spřáhla - šířka - výška  5980 - 1880 - 2800 mm
 Vzdálenost krajních os  2260 mm
 Průměr válců - zdvih pístu  240 - 240 mm
 Maximální provozní tlak  15 bar
 Výhřevná plocha - plocha roštu  18,1 - 0,42 m²
 Kotel  novostavba - ocelový celosvařovaný 
 Brzda  páková, jednostranně brzděna 2.a 3. náprava 
 Mazání válců  válcovým olejem pomocí mazacího lisu
 Pojistné ventily  2 ks, pružinové, pákové
 Rozvod  Stephenson, plochá šoupátka

  Parní lokomotiva Ml-611 se zhostila zkušebních jízd se soupravou vlaku se ctí. Na trati ji doplňovala i druhá souprava s domácí parní lokomotivou BS 80 a objevila se i motorová lokomoitva BNE 50 „Kočkomet”. Trať byla v tuto roční domu obklopena lány vysoké kukuřice, přes kterou nebylo možné v rovinaté krajině vidět ani slyšet blížící se parní vlak. Odpoledne se navíc kolem 15. hodiny spustil docela silný letní déšť, naštěstí trvající jen krátce a po zbytek dne zasvítilo na kukuřičné lány slunce. To však již odpolední vlaky byly plně v režii domácí lokomotivy BS80. Na parní lokomotivě Ml-611 se pilně pracovalo, aby byla připravena na další zkušební jízdy v neděli.

  Netradiční návštěva zahraniční lokomotivy jistě potěšila malé i velké návštěvníky řepařské drážky. Už teď se pracuje na renovaci další parní lokomotivy Ml-631, která by se snad na zkušebních jízdách zde na drážce mohla objevit v následujícím roce. Lokomotiva by se měla během července vrátit zpět do lotyšského muzea Ventspils a měla by se již tuto sezonu nasazena do provozu výletních vlaků.



Další informační zdroje:

Videogalerie
HD logo

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   Ráno ve výtopně avi 6,5 MB wmv 6,5 MB
 2   1. vlak (10:00) vyjíždí na trať avi 4,6 MB wmv 4,5 MB
 3   Parní lokomotiva Ml-611 vyjíždí z výtopny avi 7,8 MB wmv 7,6 MB
 4   2. vlak (11:00) na výhybně Černý Most avi 14,5 MB wmv 14,4 MB
 5   2. vlak za Výrovnou avi 8,2 MB wmv 8,1 MB
 6   Lokomotiva BNE 50 „Kočkomet” za Výrovnou avi 3,6 MB wmv 3,4 MB
 7   3. vlak (12:00) projíždí výhybnou Černý Most avi 5,9 MB wmv 5,7 MB
 8   Parní lokomotiva Ml-611 v Sendražicích avi 9,8 MB wmv 9,8 MB
 9   4. vlak (13:00) vyjíždí na trať avi 4,5 MB wmv 4,4 MB
 10   4. vlak za Výrovnou avi 4,6 MB wmv 4,6 MB
 11   5. vlak (14:00) přijíždí na Výrovnu avi 6,7 MB wmv 6,5 MB
 12   1.nsl 5. vlaku přijíždí na Výrovnu avi 9,3 MB wmv 9,1 MB
 13   5. vlak odjíždí z Výrovny avi 6,1 MB wmv 6,1 MB
 14   1.nsl 5. vlaku odjíždí z Výrovny avi 9,2 MB wmv 9,1 MB
 15   5. vlak při zpáteční jízdě projíždí Výrovnou avi 4,6 MB wmv 4,7 MB
 16   1.nsl 5. vlaku při zpáteční jízdě projíždí Výrovnou avi 9,6 MB wmv 9,6 MB
 17   6. vlak (15:00) projíždí výhybnou Černý Most avi 8,5 MB wmv 8,5 MB
 18   6. vlak přijíždí do stanice Kolín-Sendražice avi 12,2 MB wmv 12,0 MB
 19   Posunování v Sendražicích avi 4,4 MB wmv 4,4 MB
 20   7. vlak (16:00) odjíždí ze stanice Kolín-Sendražice avi 5,4 MB wmv 5,4 MB
 21   Před odjezdem 8. vlaku (17:00) avi 5,9 MB wmv 5,9 MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD krd_20120707.iso 1,6 GB
 Kompletní videogalerie ve formátu AVCHD krd_20120707_avchd.iso 1,6 GB
 Kompletní videogalerie pro export na SD kartu krd_20120707_sd.exe 2,3 GB

 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Creative Commons License

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 28.5.2013
  • Celkem přečteno: 2622x
  • Naposledy: dnes v 00:15

Oblíbenost Oblíbenost


Reportáž Poslední navštívené reportáže