film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno: 13. 4. 2024 
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Železnice Desná - cesta vlakem do hor 2.8.2009

Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad Desnou



Železnice Desná - cesta vlakem do hor   Projížďka po trati Železnice Desné se pomalu stává tradicí. Využil jsem vhodného víkendového počasí a nálady, abych se opět vypravil do Petrova nad Desnou. Ve stanici na manipulační koleji odpočívaly motorové vozy 810 435-8 a 810 221-2. Víkendové spoje zajišťovaly oběhy motorového vozu 810 141-2 "Ježek" a jednotky 814 501-3/914 501-2 "Desná". V minulých letech jsem projížděl jen trať Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou. Letos jsem chtěl projet i úsek trati Petrov nad Desnou - Sobotín.

  Motorový vůz 810 141-2 "Ježek" před polednem stál ve stanici Velké Losiny, kam přijel jako Os13762. Před polednem se jako Os13765 vrátil v 11.48 do stanice Petrov nad Desnou, aby hned točil na další výkon jako Os23858 do Sobotína s odjezdem v 11.53. Než jsem odjeli ze stanice, po naší levici nás předjela jednotka "Desná" jako Os13764 jedoucí do cílové stanice Kouty nad Desnou. Po výjezdu z Petrova nad Desnou se trať okamžitě stáčí pravým obloukem k hlavní silnici č. 11 na Ostravu. Jízda nebude nijak dlouhá, protože trať do Sobotína měří nějaké 3km a to je před námi ještě Petrov nad Desnou zastávka. Blížíme se k přejezdu se silnicí č. 11, kde je zároveň zmíněná zastávka. Teď v poledne je vytíženost spoje minimální, nikdo nevystupuje, nemáme zpoždění a nezastavujeme. Přejíždíme po ocelovém mostě, kde pod námi je místní komunikace spojující Rapotín s Petrovem nad Desnou a říčka Merta. Trať více stoupá a klikatí se mezi stromy na úpatí svahu. Netrvá dlouho a přijíždíme do stanice Sobotín. Po naší pravici je viditelná zástavba kolem silnice č. 11, ale jedná se o obec Petrov nad Desnou. Obec Sobotín začíná až za stanicí.

  Zastavujeme před staniční budovou, ale koleje pokračují ještě dále dozadu k rampě. Zde je manipulační sklad firmy Desná a.s., která se v tomto areálu zabývá zpracováním a prodejem surového dřeva, řeziva a paliva. V týdnu je zde často nakládáno i více vozů dřevem a celkem pravidelně je možné vidět nákladní manipulační vlak Mn83454, který v 7.35 naváží prázdné vozy do Sobotína, a jako Mn83455 je v 8.30 vozí zpět. Časy odjezdu jsou podle grafikonu, ale jsou orientační a vlak jede jen v případě potřeby. Po několikaminutovém pobytu ve stanici Sobotín odjíždíme v 12.03 jako přímý Os23859 do stanice Šumperk.

  V odpoledních hodinách se pravidelným spojem Os23865 dopravuji v 15.31 do Šumperka. Motorový vůz 810 141-2 "Ježek" pojede jako Os23866/Os13772 do Koutů nad Desnou. Do odjezdu v 15.39 zbývá pár minut na přípravu a nějaké to dokumentační foto u nástupiště. Přiblížil se čas pravidelného odjezdu a výpravčí nám dává návěst rozkaz k odjezdu. Opouštíme elektrifikovanou stanici Šumperk a podle jízdního řádu zdoláváme první kilometry trati. Nebudu zde popisovat trať do Koutů nad Desnou. Průběh jízdy jsem okomentoval v minulých letech. Poukázal bych na nejviditelnější úpravy trati v úseku Petrov nad Desnou - Rapotín zastávka. Zde v levém oblouku byly zde provedeny větší zemní úpravy zářezu s novým odvodněním. Zářez byl také snížen odvozem přebytečné zeminy a rozšířen.

  Ve Velkých Losinách se strojvedoucí ohlašuje výpravčímu do Petrova na Desnou. Musíme také počkat na příjezd Os13773 z Koutů nad Desnou, se kterým se zde křižujeme. Bezoblužnost křižování zajišťují výhybky se samovratnými přestavníky na obou zhlavích stanice. Při odjezdu z Velkých Losin je dobře vidět, že výhybka je přestavena v základní poloze do odbočky a kola našeho motorového vozu ji přehodí do přímého směru.

  V horní části trati je místy viditelné agresivní prorůstání zeleně v tělese trati. Ani pravidelné postřiky trati proti plevelu nemohou vegetaci zadržet. Navíc od Loučné nad Desnou-Rejhotice je trať více schována v lesním porostu. Řešením je tak pravidelné prořezávání náletových dřevin a odstraňování vegetace v blízkosti koleje. Takové prořezání svahu je vidět před lichoběžníkovou tabulkou na vjezdu do stanice Kouty nad Desnou.

  Ve stanici Kouty na Desnou bývají odstaveny přívěsné vozy. Tentokrát neušly vandalismu příznivců graffiti. Jeden přívěsný vůz je zrovna na obnově laku a druhý na opravu čeká na konci odstavné koleje. Ve stanici Kouty nad Desnou a při zpáteční cestě v Os13775 jsem pořídil několik dokumentačních záběrů a v 16.57 jsem vystoupil v Petrově nad Desnou.



Další informační zdroje:
Videogalerie Videogalerie
Video ke stažení → MP4: 306 MBWebM: 289 MB
 1   Šumperk - Vikýřovice u penzionu avi 21,0 MB  wmv 20,2 MB 
 2   Vikýřovice u penzionu - Vikýřovice avi 18,3 MB  wmv 17,5 MB 
 3   Vikýřovice - Vikýřovice-Lesní avi 16,3 MB  wmv 15,5 MB 
 4   Vikýřovice-Lesní - Petrov nad Desnou avi 24,7 MB  wmv 23,8 MB 
 5   Petrov nad Desnou - Petrov nad Desnou zastávka - Sobotín avi 56,9 MB  wmv 53,9 MB 
 6   Petrov nad Desnou - Rapotín zastávka avi 18,6 MB  wmv 18,0 MB 
 7   Rapotín zastávka - Rapotín avi 12,1 MB  wmv 11,7 MB 
 8   Rapotín - Velké Losiny avi 30,0 MB  wmv 28,5 MB 
 9   Velké Losiny - Velké Losiny zastávka avi 26,2 MB  wmv 24,5 MB 
 10   Velké Losiny zastávka - Loučná nad Desnou-Filipová avi 37,0 MB  wmv 34,6 MB 
 11   Loučná nad Desnou-Filipová - Loučná nad Desnou avi 29,5 MB  wmv 28,1 MB 
 12   Loučná nad Desnou - Loučná nad Desnou-Rejhotice avi 34,1 MB  wmv 32,6 MB 
 13   Loučná nad Desnou-Rejhotice - Kouty nad Desnou avi 26,3 MB  wmv 25,5 MB 
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD  zeleznice_desna_2009.iso 2,5 GB 

zd_01.jpg
zd_01
zd_02.jpg
zd_02
zd_03.jpg
zd_03
zd_04.jpg
zd_04
zd_05.jpg
zd_05
zd_06.jpg
zd_06
zd_07.jpg
zd_07
zd_08.jpg
zd_08
zd_09.jpg
zd_09
zd_10.jpg
zd_10
zd_11.jpg
zd_11
zd_12.jpg
zd_12
zd_13.jpg
zd_13
zd_14.jpg
zd_14
zd_15.jpg
zd_15
zd_16.jpg
zd_16
zd_17.jpg
zd_17
zd_18.jpg
zd_18
zd_19.jpg
zd_19
zd_20.jpg
zd_20
zd_21.jpg
zd_21
zd_22.jpg
zd_22
zd_23.jpg
zd_23
zd_24.jpg
zd_24
zd_25.jpg
zd_25
zd_26.jpg
zd_26
zd_27.jpg
zd_27
zd_28.jpg
zd_28
zd_29.jpg
zd_29
zd_30.jpg
zd_30
zd_31.jpg
zd_31
zd_32.jpg
zd_32
zd_33.jpg
zd_33
zd_34.jpg
zd_34
zd_35.jpg
zd_35
zd_36.jpg
zd_36
zd_37.jpg
zd_37
zd_38.jpg
zd_38
zd_39.jpg
zd_39
zd_40.jpg
zd_40
zd_41.jpg
zd_41
zd_42.jpg
zd_42
zd_43.jpg
zd_43
zd_44.jpg
zd_44
zd_45.jpg
zd_45
zd_46.jpg
zd_46
zd_47.jpg
zd_47
zd_48.jpg
zd_48
zd_49.jpg
zd_49
zd_50.jpg
zd_50
zd_51.jpg
zd_51
zd_52.jpg
zd_52
zd_53.jpg
zd_53
zd_54.jpg
zd_54
zd_55.jpg
zd_55
zd_56.jpg
zd_56
 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Licence Creative Commons

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 10.8.2010
  • Celkem přečteno: 12808x
  • Naposledy: dnes v 11:14

Datové zdroje Datové zdroje


Datový zdroj YouTube
Datový zdroj PeerTube

Ikona webu Ikona webu


ikona webu

Kooperace Kooperace


partnerský web www.TTkatalog.cz partnerský web www.MaleModely.cz

Reportáž Poslední navštívené reportáže