film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

Mapa
DE  EN  PL

Železnice Desná - cesta vlakem do hor 1.5.2015

Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad Desnou



Železnice Desná - cesta vlakem do hor   Roky plynou a stávající provoz motorových vozů 810 a 814/914 na lokální trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou a do Sobotína se zdál být věčný. O stabilitě provozu svědčí i jízdní řád, který se každoročně opakuje jen s minimem změn týkajích se spíše časových poloh vlaků s ohledem na návaznost přípojů v Šumperku. O případné elektrifikaci trati se sice v médiích hovořilo dlouho, přesto v úspěšnost projektu věřil málokdo už proto, že na elektrifikaci čekají tratě s daleko vyšším provozem jak osobní, tak nákladní dopravy. V průběhu roku 2014 se v médiích objevovaly zprávy o odhadovaném objemu zakázky na elektrifikaci části trati Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou v rozsahu cca 400 mil. Kč. V listopadu 2014 Svazek obcí údolí Desné zakázku na elektrifikaci skutečně vypsal s tím, že realizace by měla proběhnout v roce 2015. A skutečně se v dubnu ve stanici Petrov nad Desnou začala hromadit technika Elektrizace železnic, stavební stroje a začal se navážet stavební materiál. Netrvalo dlouho a od 15. dubna do 4. května začala první nepřetržitá výluka v úseku Petrov nad Desnou - Velké Losiny. Elektrifikace začala.

  Letošnímu poslednímu projetí neelektrifikované trati přispěla náhoda. V průběhu dubnové nepřetržité výluky byl jeden motorový vůz 810 435-8 „Čeník” v podstatě „izolován” v horní části trati Velké Losiny - Kouty nad Desnou. Další dva motorové vozy 810 221-2 „Esmeralda” a 810 141-2 „Ježek” a motorová jednotka 814/914 „Desná” zajišťovaly dopravní obslužnost v úseku Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín. Doprava v úseku Petrov nad Desnou - Velké Losiny byla zajišťována autobusem. Celou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou jsem vlastně už nemohl projet. Jak jsem se zmínil, pomohla mi náhoda. Ve čtvrtek 30. dubna se po příjezdu Os13777 do Šumperka v 18:14 vrátil motorový vůz 810 141-2 „Ježek” jako Lv zpět do Petrova nad Desnou. Měl být totiž převezen do Koutů nad Desnou a to byla moje příležitost k projetí úseku Petrov nad Desnou - Velké Losiny ve výluce. S tímto motorovým vozem jsem tedy 30. dubna projel z Petrova nad Desnou do Koutů nad Desnou s jediným nezbytným zastavením ve Velkých Losinách.

  Počasí pro jízdu nebylo ideální, ale byla to jedna z posledních příležitostí k projetí neelektrifikované trati. V úseku z Petrova nad Desnou do Velkých Losin už byly kolem trati patrné stavební práce, výkopy pro kabeláž a patky pro sloupy trakčního vedení. Na dalším úseku z Velkých Losin do Loučné nad Desnou vypadala trať zatím netknutá. V posledním úseku do Koutů nad Desnou bylo okolí tratě značně vyčištěno. Tento úsek trati je náročnější, oblouky jsou ostřejší a trať je vedena úzkým údolím podél řeky Desná.

  Zbývalo mi ještě projet úsek Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín. Toto jsem realizoval hned následující sváteční den 1. května, byť počasí nebylo o moc lepší. V Šumperku stál odstavený motorový vůz 810 221-2 „Esmaralda” a provoz zajišťovala motorová jednotka 814/914 „Desná”. Některé z vlaků byly vedeny jako přímé ze Šumperka do Sobotína. Záznam jsem tak pořídil při jízdě dopoledního Os23856 Šumperk (9:45) - Sobotín (10:01). Stávající výluka sice skončí v pondělí 4. května, ovšem okamžitě začíná nová nepřetržitá výluka v celém úseku Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín a Petrov nad Desnou - Velké Losiny. Všechny motorové vozy potom budou soustředěny v Koutech nad Desnou boudou zajišťovat vozbu jen v úseku Velké Losiny - Kouty nad Desnou. Ale o tom bude zase další reportáž.



Další informační zdroje:
Videogalerie
HD logo

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   1.5. - Šumperk - Víkýřovice u penzionu avi 19,7 MB wmv 19,2 MB
 2   1.5. - Vikýřovice u penzionu - Vikýřovice avi 16,7 MB wmv 16,2 MB
 3   1.5. - Vikýřovice - Vikýřovice-Lesní avi 15,3 MB wmv 14,9 MB
 4   1.5. - Vikýřovice-Lesní - Petrov nad Desnou avi 22,4 MB wmv 21,7 MB
 5   1.5. - Petrov nad Desnou - Petrov nad Desnou zastávka avi 18,2 MB wmv 17,6 MB
 6   1.5. - Petrov nad Desnou zastávka - Sobotín avi 29,1 MB wmv 28,3 MB
 7   30.4. - Petrov nad Desnou - Velké Losiny avi 61,2 MB wmv 59,1 MB
 8   30.4. - Velké Losiny - Kouty nad Desnou avi 108 MB wmv 105 MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD zeleznice_desna_20150501.iso 2,6 GB
 Kompletní videogalerie ve formátu AVCHD zeleznice_desna_20150501_avchd.iso 2,9 GB
 Kompletní videogalerie pro export na SD kartu zeleznice_desna_20150501_sd.exe 4,2 GB

 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Creative Commons License

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 19.5.2015
  • Celkem přečteno: 3950x
  • Naposledy: dnes v 09:57

Oblíbenost Oblíbenost


Reportáž Poslední navštívené reportáže