film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Parním vlakem Šumperk - Głuchołazy 9.12.2006

Slavnostní otevření pohraniční přechodové stanice Głuchołazy



Šumperk - Głuchołazy   Toto slavnostní znovuotevření železniční pohraniční přechodové stanice Głuchołazy znamená mnoho pro Jeseník a okolí. Po mnoha desetiletích se konečně otevírá přístup do Polska po kolejích. Termín této akce nebyl zvolen náhodně. Od 10.12.2006 totiž začíná platit nový grafikon a jizdním řádu se již s novými mezinárodními vlaky počítá. K této příležitosti byl na sobotu 9.12.2006 vypraven zvláštní parní vlak ze Šumperka do Głuchołaz. Tato akce je zároveň vyvrcholením letošního roku, takže by bylo škoda se nezúčastnit.

  Do Šumperka jsem dorazil kolem 6. hodiny ranní. Jednak abych se stihl rozloučit s rychlíkem R928 Bradlo, který tento den jel naposledy po trase přímo spojující Šumperk s Brnem, a taky abych na nádraží vyzkoušel u kamery noční režim v praxi. Ze Šumperka jsme vyjeli podle plánu v 6.25, obsazení vlaku minimální, příjemné teplo ve vlaku zajišťoval postrk vzadu. Uvelebil jsem se v posledním 5. voze, abych měl později dobrý výhled na trať. Cesta probíhala jako za dávných časů. Parní lokomotiva svým supěním rozrážela noční ticho, diesel na postrku statečně sekundoval, byla cítit typická vůně kouře. V Branné se již dostatečně rozšeřilo, tak jsem mohl začít pořizovat první záznamy. Vlak mezitím stoupal na vrcholovu zastávku Ramzová. Ani v těchto nejvyšších polohách není zatím po sněhu ani památky a krajina působí dost drsným rázem. Z Ramzové stálým klesáním mnoha oblouky jsme dorazili do Jeseníku v 8.21. Tam byly na začátek soupravy zařazeny navíc dva zvláštní vozy a parní lokomotiva 464.202 mezitím doplnila vodu. Na další část cesty jsme se vydali v 9.00 s plně obsazeným vlakem. Po přejezdu hranic musel vlak zpomalit na rychlost 30 km/h. Trať na tomto úseku až do Głuchołaz není v nejlepším stavu a je také daleko sklonově i směrově náročnější než úsek Jeseník - Mikulovice.

  Do Głuchołaz jsme dojeli s menším zpožděním, což asi nikomu nevadilo. Slavnostní vlak z Nysy již stál u prvního nástupiště a kolem obou vlaků bylo hned plno. Na 1. nástupišti probíhaly oficiální projevy a symbolickým přestřižením pásky došlo ke slavnostnímu otevření hraničního přechodu. K dobré náladě hrála živá hudba, bylo zajištěno občerstvení přímo na stanici. V restauračním voze našeho vlaku zajišťovala obsluhu Hotelová škola Vincenze Priessnitze. A na vylepšení podzimního dne vykouklo na poledne sluníčko. Mnozí využili tříhodinovou pauzu k vycházce přímo do města Głuchołazy.

  Na zpáteční cestu jsme vyjeli v 13.00 bez změny ve složení soupravy, tzn. že lokomotivy zůstaly na svých místech a prohodily si funkce. Teprve v Jeseníku byla plánovaná pauza od 14.00 do 16.10, během které parní lokomotiva odjela sama do depa v Lipové Lázních k dozbrojení a prohlídce. Tady v Jeseníku moje cesta zvláštním parním vlakem skončila.

  Tyto akce byla svým významem přelomová. Od tohoto dne bude možné ve stanici Głuchołazy vystupovat a nastupovat. Počítá se také se zavedením přímých vlaků Jeseník - Nysa a Opole - Ostružná. Ze strany polských médií byla této události věnována značná pozornost, naopak naše masmédia ji přešla bez povšimnutí.


Další informační zdroje:
  • glucholazy_plakat.jpg  plakát k této akci
  • grafikon  pro zpáteční cestu Głuchołazy - Jeseník a Jeseník - Šumperk
  • přední strana památeční zpáteční jízdenky Jeseník - Głuchołazy a vnitřní strana rozložené jízdenky
  • www.ct24.cz  malá zmínka v podvečerním Reportu v archívu ČT24 ze dne 11.12.2006, příspěvek se nachází přibližně na časové značce 11:10
  • www.glucholazy.pl  pozvánka na akci "Znovuotevření přechodu Mikulovice - Glucholazy - Jindřichov dne 9.12.2006"
  • www.glucholazy.pl  reportáž "Uroczystość otwarcia kolejowego przejścia granicznego w Głuchołazach (09.12.2006)" s velkou fotogalerií
  • www.parostroj.net  pěkně zpracovaný popis historie vzniku trati Hanušovice - Glucholazy včetně dobových fotografií
  • www.cd.cz  článek "Zakázaná válka o koleje" uveřejněný v Týdeníku Českých drah týkající se poválečné historie peážní trati
  • www.cd.cz  krátká reportáž "Na polském nádraží Glucholazy vládlo nadšení" uveřejněná v Týdeníku Českých drah
  • k292.pdf  jízdní řád trati Šumperk - Krnov
Videogalerie Videogalerie

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   Parní lokomotiva 464.202 posunuje přibližně v 6:10 k soupravě vlaku avi ? MB wmv ? MB
 2   Pravidelný Sp1930 přijíždí v 7:37 do Branné avi ? MB wmv ? MB
 3   Cesta vlakem Branná (7:38) - Ramzová avi ? MB wmv ? MB
 4   Cesta vlakem Ramzová (7:54) - Horní Lipová avi ? MB wmv ? MB
 5   Cesta vlakem Horní Lipová (8:06) - Jeseník (8:21) avi ? MB wmv ? MB
 6   Parní lokomotiva 464.202 posunuje ve stanici Jeseník avi ? MB wmv ? MB
 7   Cesta vlakem Jeseník (9:00) - Głuchołazy avi ? MB wmv ? MB
 8   Momentky ze stanice Głuchołazy (9:44) avi ? MB wmv ? MB
 9   Parní vlak (PKP) s lokomotivou Tkt48-18 odjíždí z Głuchołaz avi ? MB wmv ? MB
 10   Zbrojení parní lokomotivy vodou z hasičské cisterny ve stanici Głuchołazy avi ? MB wmv ? MB
 11   Pravidelný Os3562 ve stanici Głuchołazy (přibližně 12:20) avi ? MB wmv ? MB
 12   Parní lokomotiva 464.202 odjíždí z Jeseníku do Horní Lipové na točnu avi ? MB wmv ? MB
 13   Parní vlak přijíždí v 18:07 do stanice Šumperk avi ? MB wmv ? MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD  sumperk_glucholazy.iso 1021 MB

foto_01.jpg
foto_01
foto_02.jpg
foto_02
foto_03.jpg
foto_03
foto_04.jpg
foto_04
foto_05.jpg
foto_05
foto_06.jpg
foto_06
foto_07.jpg
foto_07
foto_08.jpg
foto_08
foto_09.jpg
foto_09
foto_10.jpg
foto_10
foto_11.jpg
foto_11
foto_12.jpg
foto_12
foto_13.jpg
foto_13
foto_14.jpg
foto_14
foto_15.jpg
foto_15
foto_16.jpg
foto_16
foto_17.jpg
foto_17
foto_18.jpg
foto_18
foto_19.jpg
foto_19
foto_20.jpg
foto_20
foto_21.jpg
foto_21
foto_22.jpg
foto_22
foto_23.jpg
foto_23
foto_24.jpg
foto_24
foto_25.jpg
foto_25
foto_26.jpg
foto_26
foto_27.jpg
foto_27
foto_28.jpg
foto_28
foto_29.jpg
foto_29
foto_30.jpg
foto_30
foto_31.jpg
foto_31
foto_32.jpg
foto_32
foto_33.jpg
foto_33
foto_34.jpg
foto_34
foto_35.jpg
foto_35
foto_36.jpg
foto_36
foto_37.jpg
foto_37
foto_38.jpg
foto_38
foto_39.jpg
foto_39
foto_40.jpg
foto_40
foto_41.jpg
foto_41
foto_42.jpg
foto_42
foto_43.jpg
foto_43
foto_44.jpg
foto_44
foto_45.jpg
foto_45
foto_46.jpg
foto_46
foto_47.jpg
foto_47
foto_48.jpg
foto_48
foto_49.jpg
foto_49
foto_50.jpg
foto_50
foto_51.jpg
foto_51

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Creative Commons License

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 16.11.2008
  • Celkem přečteno: 7640x
  • Naposledy: dnes v 10:36

Oblíbenost Oblíbenost


Reportáž Poslední navštívené reportáže