film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě 30.8.2008



Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě   Samotnou drážku jsem navštívil v posledních letech vícekrát a v různých ročních obdobích, při zahájení sezóny v květnu, o prázdninách i při ukončení sezóny v září. Tentokrát jsem se rozhodl, že bych si mohl celou trať raději projít. Zvažoval jsem, že bych se prvním ranním vlakem svezl jen do Nové Vsi u Kunčiny a nazpět do Mladějova šel pěšky.

  Jak jsem si naplánoval, tak jsem i provedl. Naštěstí se počasí na konci prázdnin snažilo a dalším slunečným dnem trochu vylepšilo skóre letošního léta. Hned první ranní vlak č. 101 s odjezdem z Mladějova v 9.40 byl slušně zaplněn. Zaujal jsem místo na konci posledního vozu soupravy, abych využil vhodný násvit a mohl si natočit za jízdy trať. Parní lokomotiva "5" bez problémů zdolávala stoupání s plným vlakem.

  V Nové Vsi u Kunčiny je na nezbytné posunování a přípravu vlaku na zpáteční cestu pouhá čtvrthodinka. Parní vlak č. 102 se v 10.38 vydává na zpáteční cestu do Mladějova. Ještě jsem se zašel podívat na konec dopravny Nová Ves u Kunčiny, odkud trať pokračuje směrem dále na Hřebeč. Zatím je tato trať v délce 5 km stále neprovozní a byla dost zarostlá, takže jsem se vzdal varianty, že bych prošel tímto směrem kousek po trati.

  Vydal jsem se pomalu na zpáteční cestu k Mladějovu. V tomto úseku vede trať převážně lesem, jen občas se vyloupne na malé mýtině. A právě díky velkému převýšení nad okolním údolím se nám z těchto míst naskýtá rozhled směrem na Novou Ves a Kunčinu. Pokračuji dále a za křížením trati s lesní cestou je za obloukem schovaná odbočka Větrná. V lese panuje celkem přítmí a pro lepší focení musím použít stativ. Jdu dále, blížím se k zastávce Nová Ves u Kunčiny zastávka, protože vpravo v lese vidím silnici z Nové Vsi, kterou trať u zastávky přetíná. Zde jsem počkal na průjezd vlaku č. 103, který supí ve stoupání v lese směrem k dopravně Nová Ves u Kunčiny.

  Přidal jsem do kroku. Než se vlak na konečné otočí na zpáteční cestu, potřebuji se dostat na Veksl. Trať je v těchto místech také převážně v lese, ale již ne tak hustém. Vlastní zastávka Veksl je na okraji lesa, stačí popojít pár kroků a stojím na poli, jenže bez valného výhledu do dálky. Výhybka s kusou kolejí pro křižování vlaků se ukrývá pár metrů dále v lese směrem k Mladějovu. Přijíždí parní vlak č. 104, nikdo nevystupuje ani nenastupuje a protože má mírné zpoždění, odjíždí hned pryč.

  Pokračuji v cestě, trať definitivně vychází z lesa a naskýtá se mi výhled na celé údolí s Mladějovem na Moravě přímo pode mnou. Výhled je tak fantastický, že je vidět i bývalá šamotárna v Mladějově a přes optiku kamery je pěkně i vidět parní vlak č. 105, který v 14.11 odtud vyjel a začíná stoupat nad Mladějov. Parní vlak pomalu stoupá po trati na protilehlém svahu nad Mladějovem až k místu, kde v prudkém levotočivém oblouku trať přetíná místní silnici a které je skryto za stromy, takže na něj ze svého stanoviště nevidím. Hned za parní lokomotivou je navíc přivešena motorová lokomotiva s plošinovým vozem. Jak se ukázalo později, je to pracovní vlak, který zůstal nahoře v Nové Vsi u Kunčiny.

  Směrem dolů do Mladějova to už byl kousek a taky mě popoháněl hlad. Poseděl jsem půlhodinu v místní kavárně a potom jsem se vydal po polní cestě a přes pole za první oblouk, kde jsem zachytil parní vlak č. 106 při svém návratu. Vzhledem k pauze před poslední jízdou jsem ještě pořídil nějaké záběry parní lokomotivy při zbrojení a v areálu, abych se s dostatečným časovým předstihem přesunul na trať nad Mladějovem. Odpolední slunce již bylo dost nízko nad obzorem. Podle pískání jsem poznal, že parní vlak č. 107 odjel z Mladějova. Na svoji poslední víkendovou jízdu vystačil se dvěma osobními vozy. Pomalu jsem došel zpět do areálu. Stín okolních lesů padl na přilehlá pole i trať. V 18.26 přijel zpět s posledními slunečními paprsky parní vlak č. 108 a zpět z Nové Vsi u Kunčiny dovezl i pracovní vlak.

  Tím skončily poslední letošní prázdninové jízdy v Mladějově. Než jsem stihl opustit areál, parní lokomotiva "5" již odpočívala na svém vyhrazeném stání v depu.



Další informační zdroje:
  • k904.pdf  jízdní řád trati 904 Mladějov na Moravě - Nová Ves u Kunčiny - Hřebeč-doly
  • k262.pdf  jízdní řád trati 262 Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou
  • www.mladejov.cz  stránky Průmyslového muzea Mladějov na Moravě
  • Mladějov 2007  Rekonstrukce bitvy z I. světové války Mladějov - Blosdorf 1915 v Mladějově na Moravě 11. srpna 2007 s odkazy na předchozí akce
Videogalerie Videogalerie

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   Parní lokomotiva „5“ posunuje k připravené soupravě vlaku avi ? MB wmv ? MB
 2   Záznam z jízdy parním vlakem 101 v úseku Mladějov - Veksl avi ? MB wmv ? MB
 3   Záznam z jízdy parním vlakem 101 v úseku Veksl - Nová Ves u Kunčiny avi ? MB wmv ? MB
 4   Parní lokomotiva „5“ posunuje v Nové Vsi u Kunčiny avi ? MB wmv ? MB
 5   Parní vlak 102 odjíždí z Nové Vsi u Kunčiny v 10:38 avi ? MB wmv ? MB
 6   Parní vlak 103 přijíždí k zastávce Nová Ves u Kunčiny zastávka v 12:25 avi ? MB wmv ? MB
 7   Parní vlak 104 přijíždí do výhybny Veksl v 13:13 avi ? MB wmv ? MB
 8   Parní vlak 104 odjíždí z výhybny Veksl v 13:13 avi ? MB wmv ? MB
 9   Parní vlak 105 stoupá do kopců nad Mladějovem k výhybně Veksl avi ? MB wmv ? MB
 10   Parní vlak 106 na zpáteční cestě nad Mladějovem avi ? MB wmv ? MB
 11   Parní vlak 107 na trati mezi Mladějovem a výhybnou Veksl avi ? MB wmv ? MB
 12   Parní vlak 108 přijíždí do Mladějova v 18:26 avi ? MB wmv ? MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD
 Plná verze se záznamem celé cesty mladejov_2008x.iso ? MB
 Úsporná sestříhaná verze bez záznamu celé cesty mladejov_2008.iso ? MB