film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Kolínská řepařská drážka 7.7.2012

Zkušební jízdy parní lokomotivy Ml-611 „Brigadelok”



Kolínská řepařská drážka   Letošní termín návštěvy Kolínské řepařské drážky jsem nezvolil náhodně. Dopředu byla avizována mimořádná příležitost shlédnout při zkušebních jízdách lotyšskou parní lokomotivu Ml-611 „Brigadelok”, kterou zrekonstruovala kolínská firma SEA CZ. Po celý víkend se tato lokomotiva střídala na vozbě výletních vlaků spolu s parní lokomotivou BS 80.

  Pojďme se podívat na tuto parní lokomotivu trochu blíže. Na nástupišti řepařské drážky byla velká informační tabule „Oprava lotyšské parní lokomotivy Ml-611” a další vyčerpávající informace s popisem opravy a fotogalerií je přímo na webových stránkách firmy SEA CZ. Tam se můžeme také dočíst něco z historie parní lokomotivy.

  Tuto řadu parních lokomotiv s rozchodem 600 mm vyrábělo více lokomotivek, např. Henschel, Krauss, Borsig, Orenstein & Koppel, a byly a jejich primární využití u německé armády byla doprava materiálu na frontách v I. světové válce. Lokomotivy byly často dodávány s přívěsným tendrem s dostatečnou zásobou vody. Standardní výbavou lokomotiv byl i pulzometr se sací hadicí a trubkou, který umožňoval dočerpání vody pomocí vlastní páry z dostupných zdrojů v místě provozu - z potoka nebo studny. Pro lokomotivy se vžilo označení „Brigadelok”. Po ukončení války se lokomotivy jako válečná kořist dostaly do mnoha zemí světa. Konkrétně tato lokomotiva byla vyrobená v roce 1916 v lokomotivce Henschel & Sohn, Cassel v Německu.

  Rekonstrukci lokomotivy Ml-611 provedla kolínská firma SEA CZ, a.s. ve spolupráci s firmou Atlas Union s.r.o. během zhruba 9 měsíců. Jak je patrno z dokumentujících fotografií, původní lokomotiva byla již spíše vrakem a tak bylo nutné většinu dílů vyrobit nové podle předlohy. Barevné provedení bylo provedeno podle požadavků lotyšského majitele lokomotivy.

Technická data lokomotivy Ml-611
 Výrobní číslo - rok výroby  14437 - 1916
 Výrobce  Henschel & Sohn, Cassel, Německo
 Rozchod  600 mm
 Rám  vnější
 Uspořádání pojezdu  Dm2t
 Maximální rychlost  25 km/h
 Hmotnost prázdné - vyzbrojené lokomotivy   10,2 - 12,0 t
 Zásoba vody  1,1 m³
 Výkon  cca 75 PS (ca 52 kW)
 Délka přes spřáhla - šířka - výška  5980 - 1880 - 2800 mm
 Vzdálenost krajních os  2260 mm
 Průměr válců - zdvih pístu  240 - 240 mm
 Maximální provozní tlak  15 bar
 Výhřevná plocha - plocha roštu  18,1 - 0,42 m²
 Kotel  novostavba - ocelový celosvařovaný 
 Brzda  páková, jednostranně brzděna 2.a 3. náprava 
 Mazání válců  válcovým olejem pomocí mazacího lisu
 Pojistné ventily  2 ks, pružinové, pákové
 Rozvod  Stephenson, plochá šoupátka

  Parní lokomotiva Ml-611 se zhostila zkušebních jízd se soupravou vlaku se ctí. Na trati ji doplňovala i druhá souprava s domácí parní lokomotivou BS 80 a objevila se i motorová lokomoitva BNE 50 „Kočkomet”. Trať byla v tuto roční domu obklopena lány vysoké kukuřice, přes kterou nebylo možné v rovinaté krajině vidět ani slyšet blížící se parní vlak. Odpoledne se navíc kolem 15. hodiny spustil docela silný letní déšť, naštěstí trvající jen krátce a po zbytek dne zasvítilo na kukuřičné lány slunce. To však již odpolední vlaky byly plně v režii domácí lokomotivy BS80. Na parní lokomotivě Ml-611 se pilně pracovalo, aby byla připravena na další zkušební jízdy v neděli.

  Netradiční návštěva zahraniční lokomotivy jistě potěšila malé i velké návštěvníky řepařské drážky. Už teď se pracuje na renovaci další parní lokomotivy Ml-631, která by se snad na zkušebních jízdách zde na drážce mohla objevit v následujícím roce. Lokomotiva by se měla během července vrátit zpět do lotyšského muzea Ventspils a měla by se již tuto sezonu nasazena do provozu výletních vlaků.



Další informační zdroje:
Videogalerie Videogalerie

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   Ráno ve výtopně avi ? MB wmv ? MB
 2   1. vlak (10:00) vyjíždí na trať avi ? MB wmv ? MB
 3   Parní lokomotiva Ml-611 vyjíždí z výtopny avi ? MB wmv ? MB
 4   2. vlak (11:00) na výhybně Černý Most avi ? MB wmv ? MB
 5   2. vlak za Výrovnou avi ? MB wmv ? MB
 6   Lokomotiva BNE 50 „Kočkomet“ za Výrovnou avi ? MB wmv ? MB
 7   3. vlak (12:00) projíždí výhybnou Černý Most avi ? MB wmv ? MB
 8   Parní lokomotiva Ml-611 v Sendražicích avi ? MB wmv ? MB
 9   4. vlak (13:00) vyjíždí na trať avi ? MB wmv ? MB
 10   4. vlak za Výrovnou avi ? MB wmv ? MB
 11   5. vlak (14:00) přijíždí na Výrovnu avi ? MB wmv ? MB
 12   1.nsl 5. vlaku přijíždí na Výrovnu avi ? MB wmv ? MB
 13   5. vlak odjíždí z Výrovny avi ? MB wmv ? MB
 14   1.nsl 5. vlaku odjíždí z Výrovny avi ? MB wmv ? MB
 15   5. vlak při zpáteční jízdě projíždí Výrovnou avi ? MB wmv ? MB
 16   1.nsl 5. vlaku při zpáteční jízdě projíždí Výrovnou avi ? MB wmv ? MB
 17   6. vlak (15:00) projíždí výhybnou Černý Most avi ? MB wmv ? MB
 18   6. vlak přijíždí do stanice Kolín-Sendražice avi ? MB wmv ? MB
 19   Posunování v Sendražicích avi ? MB wmv ? MB
 20   7. vlak (16:00) odjíždí ze stanice Kolín-Sendražice avi ? MB wmv ? MB
 21   Před odjezdem 8. vlaku (17:00) avi ? MB wmv ? MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD  krd_20120707.iso ? MB
 Kompletní videogalerie ve formátu AVCHD  krd_20120707_avchd.iso ? MB
 Kompletní videogalerie pro export na SD kartu  krd_20120707_sd.exe ? MB