film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno:  
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Probouzení jara v České Kanadě s „Malletkou” U47.001 26.4.2014



Probouzení jara v České Kanadě   Jaro patří k oblíbeným obdobím fanoušků železnice stejně jako podzim. Zatímco podzim je oblíbeným obdobím kvůli nepřeberné škále barev, které se v tomto období v přírodě objevují a které ve spojení s barvou podzimního slunce vytváří jedinečnou scenérii, jaro s rozkvetlou přírodou věstí pro fanoušky železnice začátek nové sezóny. Navíc úzkorozchodné železnice mají své nezaměnitelné kouzlo.

  V okolí Jindřichova Hradce jsou hned dvě tratě. Na té delší do Obrataně, která je vedená v jízdním řádu pod číslem 228, jezdí celoročně více pravidelných vlaků. Naopak druhá trať do Nové Bystřice, která je vedena v jízdním řádu pod číslem 229, má vysloveně charakter turistické atrakce. Zatímco po silnici je to od nádraží z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice pouhých 20km, po klikatící trati jich musíme ujet rovnou 33, přičemž většinou je trať vedena loukami a lesy mimo civilizaci. To dokládá např. i známá zastávka Kaproun, která leží uprostřed lesů a dostupná je pouze pěšky po turistické stezce. V zimním období jezdí po této trati jen jeden odpolední pár vlaků Os 264/265, který je o víkendech doplněn ještě o druhý dopolední pár Os 262/263. V hlavní sezóně od 1.5. do 31.10. platí jiný jízdní řád doplněný o další výletní vlaky včetně parních.

  Přírodní park Česká Kanada je oblast mezi Kunžakem, Novou Bystřicí a Slavonicemi s bohatými lesy a mnoha vodními hladinami s poněkud sychravějším podnebím, kvůli kterému získal park tento název. Poblíž Albeře je na břehu rybníka Osika stejnojmenný autokempink a přímo jeho areálem prochází také úzkorozchodná trať. Už i samotná nadmořská výška rybníku 631 m.n.m. napovídá a drsnějším rázu krajiny.

  V tomto jarním období uspořádal Klub přátel kolejového autobusu (KPKA) jízdu zvláštního parního fotovlaku z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Celodenní program začal odjezdem parního vlaku Os 280 v 8:00 z Jindřichova Hradce a kromě množství fotozastávek po trase do Nové Bystřice byl na odpoledne naplánován ještě obrat z Nové Bystřice do Senotína a zpět jako Os 281/284. Ve stanici Hůrky došlo k setkání se zvláštním parním vlakem Os 282/283, který byl objednán a vypraven pro jinou uzavřenou skupinu cestujících. Z našeho fotografického pohledu však šlo o příjemné zpestření. Podvečerní návrat parního vlaku Os 285 byl zpestřen ještě nočním focením ve stanici Kunžak-Lomy. Návrat Os 285 byl v pozdních hodinách a tato pozdní jízda překvapila mnohé chataře v okolí tratě.

  Několika slovy bychom se ještě mohli zastavit u parní lokomotivy U47.001, která byla hlavním aktérem celého dne. Tato parní lokomotiva z roku 1907 je majetkem Národního technického muzea v Praze a na jindřichohradeckých tratích si na podzim roku 2013 odbyla svou novou premiéru. Před tím totiž dlouhých devět let od roku 2004 do roku 2013 byla odstavená a podrobila se náročné opravě kotle a pojezdu. Už na první pohled z boku zaujme lokomotiva uspořádáním parních strojů. Parní lokomotiva má dělený pojezd, zadní vysokotlaké válce jsou pevné v rámu lokomotivy a přední nízkotlaké pevně v otočném podvozku. Pára je po vykonání práce v zadních vysokotlakých válcích převedena přestupníkovým potrubím do předních nízkotlakých a teprve potom je vyfukována do komína. Díky této konstrukci je lokomotiva schopna projíždět i malé poloměry a byly minimalizovány ztráty páry netěstností použitím potrubí s kulovými přírubami a s proměnnou délkou. Přezdívku tak tyto lokomotivy získaly podle úspěšného konstruktéra Anatole Malleta.

  Atmosféru celého dne přibližuje několik záběrů ze zajímavých míst na trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, kde je spousta zajímavých míst, která nejsou tak dotčena civilizací a dávají nám větší pocit nostalgie. I když počasí nám ráno moc nepřálo, během dopoledne se postupně zlepšovalo a odpoledne nebyla nouze o prosluněné záběry. Každá lokomotiva potřebuje také čas pro údržbu a zbrojení. Zbrojení vodou z nové vodárny proběhlo ve stanici Kunžak-Lomy. Další zbrojení včetně uhlí bylo při obou obratech v Nové Bystřici. Celodenní akce byla završena nočním focením parní lokomotivy s nákladním vlakem před staniční budovou Kunžak-Lomy. Sestřih záběrů je potom doplněn ještě několika záběry z pravidelného provozu následujícího dne.



Další informační zdroje:
Videogalerie Videogalerie

K přehrání tohoto videa si stáhněte přehrávač Adobe Flash Player.

Adobe Flash Player

 1   Ranní příprava parní lokomotivy U47.001 v Jindřichově Hradci avi ? MB wmv ? MB
 2   Parní vlak Os 280 na odbočce Kanclov avi ? MB wmv ? MB
 3   Parní vlak Os 280 v úseku Jindřiš - Jindřiš zastávka avi ? MB wmv ? MB
 4   Parní vlak Os 280 v úseku Jindřiš zastávka - Blažejov avi ? MB wmv ? MB
 5   Parní vlak Os 280 vjíždí do stanice Blažejov avi ? MB wmv ? MB
 6   Os 262 předjíždí v 9:40 parní vlak Os 280 v Blažejově avi ? MB wmv ? MB
 7   Parní vlak Os 280 odjíždí ze stanice Blažejov avi ? MB wmv ? MB
 8   Parní vlak Os 280 v úseku Blažejov - Malý Ratmírov avi ? MB wmv ? MB
 9   Parní vlak Os 280 v úseku Malý Ratmírov - Střížovice avi ? MB wmv ? MB
 10   Parní vlak Os 280 přijíždí do stanice Střížovice avi ? MB wmv ? MB
 11   Parní vlak Os 280 v úseku Střížovice - Kunžak-Lomy avi ? MB wmv ? MB
 12   Parní vlak Os 280 odjíždí ze stanice Kunžak-Lomy avi ? MB wmv ? MB
 13   Parní vlak Os 280 projíždí zastávkou Kaproun avi ? MB wmv ? MB
 14   Parní vlak Os 280 přijíždí do stanice Senotín avi ? MB wmv ? MB
 15   Parní vlak Os 280 přijíždí do stanice Hůrky avi ? MB wmv ? MB
 16   Parní vlak Os 282 přijíždí do stanice Hůrky avi ? MB wmv ? MB
 17   Parní vlak Os 280 přijíždí do zastávky Albeř avi ? MB wmv ? MB
 18   Parní vlak Os 280 v úseku Albeř - Nová Bystřice avi ? MB wmv ? MB
 19   Parní lokomotiva U47.001 posunuje ve stanici Senotín avi ? MB wmv ? MB
 20   Parní vlak přijíždí do stanice Senotín avi ? MB wmv ? MB
 21   Parní vlak Os 284 v úseku Senotín - Hůrky avi ? MB wmv ? MB
 22   Os 265 v úseku Albeř (16:26) - Hůrky (16:32) avi ? MB wmv ? MB
 23   Parní vlak Os 284 v úseku Hůrky - Albeř avi ? MB wmv ? MB
 24   Parní vlak Os 284 přijíždí do zastávky Albeř avi ? MB wmv ? MB
 25   Parní vlak Os 284 v úseku Albeř - Nová Bystřice avi ? MB wmv ? MB
 26   Parní vlak Os 284 v úseku Albeř - Nová Bystřice avi ? MB wmv ? MB
 27   Parní lokomotiva U47.001 posunuje ve stanici Nová Bystřice avi ? MB wmv ? MB
 28   27.4. - Os 262 v úseku Jindřiš zastávka (9:35) - Blažejov (9:40) avi ? MB wmv ? MB
 29   27.4. - Os 262 přijíždí do stanice Senotín avi ? MB wmv ? MB
 30   27.4. - Os 262 odjíždí v 10:21 ze stanice Hůrky avi ? MB wmv ? MB
 31   27.4. - Os 262 přijíždí v 10:34 do stanice Nová Bystřice avi ? MB wmv ? MB
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD  jhmd_20140426.iso ? MB
 Kompletní videogalerie ve formátu AVCHD  jhmd_20140426_avchd.iso ? MB
 Kompletní videogalerie pro export na SD kartu  jhmd_20140426_sd.exe ? MB