Aktualizováno: 6. 12. 2024
|
|
Oslavy 110 let trati Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou 7.6.2014Odbočná trať Petrov nad Desnou (Petersdorf) - Kouty nad Desnou (Winkelsdorf) v celkové délce 13,5 km je o celých 30 let mladší, než trať Zábřeh na Moravě (Hohenstadt) - Sobotín (Zeptau) v celkové délce 22,3 km, kterou vybudovali bratři Kleinové hlavně kvůli svým železárnám v Sobotíně. Pravidelný provoz na této odbočné trati byl slavnostně zahájen 12. listopadu 1904. Do roku 1997 potom zajišťovaly provoz na trati ČSD/ČD. Při povodni v červenci 1997 byla trať od Šumperka dále vážně poškozena a ministerstvo dopravy neuvažovalo o její opravě. Na mnoha místech nedaleká řeka Desná trať podemlela, v Loučné nad Desnou se celé kolejové rozvětvení propadlo do řeky. Poškozen byl i železniční most přes řeku Desnou na okraji Šumperka „Na Lužích”. I když se v té době nabízela možnost rychlého napojení trati za poškozeným mostem výhybkou z trati ze Šumperka do Nového Malína (trať 290 do Olomouce), byla spíše snaha využít tohoto stavu ke zrušení trati. Situace vyústila v založení „Svazku obcí údolí Desné”, který převzal trať Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad Desnou. Trať byla během dvou let znovu zprovozněna pod názvem Železnice Desná. Na trati bylo vybudováno celkem pět nových zastávek a další byly rekonstruovány. Došlo také k redukci a zrušení některých vleček, např. v Rapotíně a v Loučné nad Desnou-Rejhoticích. V současné době je na obou tratích do Sobotína a do Koutů nad Desnou provozována pravidelné osobní doprava. Nákladní doprava je dlouhodobě udržována do Sobotína (nakládka dřeva) a v poslední době také do Koutů nad Desnou (taktéž nakládka dřeva). Občas lze v Petrově nad Desnou zahlédnout vozy s uhlím. Nejlepší léta v nákladní dopravě zažila trať v období budování přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně. V letech 1977-1979 bylo vybudováno překladiště (za dnešní zastávkou Loučná nad Desnou-Filipová), kam byl dovážen materiál na stavbu přehrady. Kvůli tomu byla také trať zpevněna a provedena rekonstrukce mostů. V nejbližším období čeká trať další rekonstrukce. Do roku 2016 by měla proběhnout elektrifikace trati Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou. Kvůli dalšímu provozu v elektrické trakci je také uvažováno s vybudováním výhybny v místě zastávky Loučná nad Desnou-Filipová. Na trati je v současné době možné křížení vlaků jen ve stanicích Petrov nad Desnou a Velké Losiny. V rámci oslav byly na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vypraveny hned dvě soupravy vlaků. Největším lákadlem byl pochopitelně parní vlak s parní lokomotivou 433.002 „Matěj”. Při prvním dopoledním vlaku Os 79234 s odjezdem v 8:45 byla souprava zcela zaplněna a kvůli obavám o kapacitu vlaku a dodržení jízdních dob bylo rozhodnuto o přivěšení motorového vozu 810 435-8. Parní vlak se z Koutů nad Desnou do Šumperka vracel po zhruba hodinovém pobytu v 11:07 jako Os 79235. Další odpolední parní vlak Os 79236 odjížděl se Šumperka v 12:40 se soupravou ve stejném složení. Zpět se vracel jako Os 79237 s odjezdem z Koutů nad Desnou v 14:45. Doprovodný program probíhal přímo ve stanici Kouty nad Desnou a v nedalekém SKI areálu Kouty nad Desnou, kam bylo možné se přepravit „Lázeňským expresem”, který celý den pendloval mezi stanicí a SKI areálem. Druhou soupravou, která vyjela na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou byla motorová jednotka 845/945 společnosti ARRIVA vlaky. Tato souprava byla momentálně deponována ve stanici Petrov nad Desnou a v sobotu ráno byla do Šumperka převezena na Os 13757. Během dne tak bylo možné soupravu spatřit celkem na párech spojů Os 13758/13761, Os 23856-13760/13763, Os 13764/13767, Os 13766/13769, Os 13770/13773 a Os 13774/13777. Po příjezdu do Šumperka na posledním Os 13777 se souprava strojově vrátila zpět do Petrova nad Desnou. Z celého dne byla díky týmové spolupráci pořízena sada záběrů nejen z jízdy obou párů parních vlaků. Jízdy parních vlaků měly pochopitelně největší prioritu, ve volném čase jsme však dokumentovali jízdu motorové jednotky 845/945. To vše bylo doplněno o nějaký ten záběr ostatních pravidelných vlaků. S ohledem na sluneční svit jsme se věnovali hlavně jízdě prvního parního vlaku. Jeho zpoždění nabíralo na každém úseku další minuty, nebylo to však kvůli jízdním dobám, ale kvůli pobytům v zastávkách. Zájem o jízdu parním vlakem byl enormní a plánované pobyty po jedné minutě na každé zastávce nestačily. Přitom bylo nutné ještě na trati protáhnout pravidelné vlaky osobní dopravy, což byl těžko splnitelné už jen z důvodu, že křižování s parním vlakem bylo možné jen v Petrově nad Desnou a ve Velkých Losinách. Celkovému kladnému ohlasu na oslavy přispělo kromě organizace a programovému obsahu také výborné letní počasí. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|