Aktualizováno: 6. 12. 2024
|
|
Lednické parní léto na trati Břeclav - Lednice 31.5.2014„S nostalgií do Zahrady Evropy”Opět uplynul rok a trať z Břeclavi do Lednice znovu ožívá pravidelným víkendovým provozem. Během hlavní turistické sezóny od května do září jsou na tuto trať vypravovány o víkendech a svátcích historické motoráčky. Kromě toho navíc v pěti termínech nahradí motoráčky parní vlak vedený parní lokomotivou 423.041 „Velký Býček”. Jízdní řád parních vlaků v tyto dny „Lednického parního léta” je stejný jako v případě jízd historických motoráčků a čítá 4 páry vlaků z Břeclavi do Lednice a zpět. Pro lepší zapamatování parní vlaky jezdí vždy poslední sobotu v měsíci. Letošní první sobota „Lednického parního léta” připadla na 31. květen a měl jsem v plánu využít k návštěvě Lednice a okolí hned tento první termín. Stejně jako v uplynulém roce jezdí parní vlak z Břeclavi do Lednice v pravidelném dvouhodinovém taktu. První parní vlak Os 24520 vyjíždí z Břeclavi v 9:10 a zpět se vrací jako Os 24523 v 10:25. Další tři páry vlaků následují vždy po dvou hodinách. Ve vlaku je uprostřed soupravy zařazen bufetový vůz s občerstvením, jihomoravskými víny a upomínkovými předměty. Vlak staví ve všech stanicích a zastávkách, ale s ohledem na délku soupravy a bezpečnost je možný nástup/výstup jen v prvním voze na zastávkách v Poštorné, Charvátské Nové Vsi a Lednice rybníky. V Břeclavi má parní vlak na obrat nějakých 20 minut, ale v Lednici je dostatečná časová třičtvrtěhodinová rezerva na provozní údržbu parní lokomotivy - zbrojení vodou a promazání. Ke dvěma vlakům s příjezdy v 11:38 a 13:38 je na lednickém nádraží připraven historický „busík” Praga RND jezdícího okružní trasu z nádraží na náměstí, k zámku, minaretu, Janohradu a zpět. Parní lokomotiva 423.041 „Velký Býček” pro letošek nahradila parní lokomotivu 433.001 „Skaličák” a momentálně přebývá v Brně-Maloměřicích. Před jízdami na této trati je spolu se soupravou vlaku přepravována jako soupravový vlak (Sv24521/24528) do Břeclavi a zpět. Protože v uplynulém roce se na tratích kolem Ostravy parní lokomotivě 423.041 zrovna moc nedařilo, byl jsem zvědav, jak proběhne první sobota „Lednického parního léta”. Pro všechny jízdy je parní lokomotiva orientována komínem ve směru do Lednice, což bohužel při slunečných dnech znamená nejlepší záběry právě při jízdě tendrem vpřed ve směru z Lednice do Břeclavi. Přesto lze zvláště v okolí lednických rybníků a Nového Dvora pořídit zajímavé záběry, neboť se zde trať klikatí mnoha oblouky a přímo na hrázi mezi Mlýnským a Prostředním rybníkem je zastávka Lednice rybníky. Okolí trati je protkáno cyklostezkami a relativně teplé počasí vylákalo hodně cyklistů do sedel svých kol. Čas ráno rychle plynul a již dávno měl parní vlak Os 24520 stát v Lednici. Byl jsem na trati v posledním stoupání před Lednicí a vlak nikde. S dalším čekáním ve mně hloubala nejistota, zda parní lokomotiva 423.041 „Velký Býček” skutečně dojede do Lednice a odvozí všechny čtyři páry zvláštních vlaků. Přibližně s půlhodinovým zpožděním se v dáli ozvalo zahoukání a následovala velká úleva. První zvláštní vlak Os 24520 dorazil do Lednice zhruba s půlhodinovým zpožděním. Jízdy dalších vlaků Os 24522, Os 24524 a Os 24526 byly zpožděné tak do 10 minut. Při obratech ve stanici Lednice vždy zbrojila parní lokomotiva 423.041 vodu z přistavené hasičské cisterny. V Břeclavi byl čas mezi obraty vlaků jen 20 minut pro nezbytný posun, objetí soupravy vlaku a jeho další vypravení na trať. Záběry jsem pořizoval z různých míst u trati v rámci možností podle směru slunečního svitu. Trať je jinak bez pravidelné dopravy a i kvůli letošní mírné zimě je už místy dost zarostlá bujnou vegetací. Přesto záběry např. z oblíbeného místa u statku Nový Dvůr nebo u zastávky Lednice rybníky nemohou chybět. Po poslední jízdě parního vlaku Os 24529 byla souprava vlaku odtažena jako Sv 24528 z Břeclavi do Brna-Maloměřic. Letos nás čekají ještě čtyři termíny „Lednického parního léta” v termínech 28. června, 26. července, 30. srpna a 28. září. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|