film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno: 13. 4. 2024 
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Železnice Desná - cesta vlakem do hor 11.10.2008



Železnice Desná - cesta vlakem do hor   Po minulé projížďce vlakem na trati Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou na podzim minulého roku jsem se rozhodl tuto akci zopakovat. Při reportáži z této minulé projížďky jsem zároveň popsal krajinou, kterou se trať vine až na konečnou v Koutech nad Desnou. Tentokrát se budu věnovat jen změnám, které se na trati a jejím okolí udály.

  Termín projížďky po trati jsem nijak neplánoval. Musel jsem skloubit jen dva požadavky. Abych měl některý víkendový den volno a bylo hezké počasí. Sobotu 11.10.2008 jsem vlastně vybral až ráno. Typická podzimní mlha byla pěkně hustá, ale pohled na kameru do Koutů na Desnou sliboval, že ve vyšší nadmořské výšce je krásně a mlha je jen přízemní a v údolí se brzy rozpustí. Zašel jsem do stanice Petrov nad Desnou ohlásti se a domluvit realizaci jízdy na stanovišti strojvedoucího. Jízdní řád se příliš nezměnil a pravidelný Os 23858/13764 je ve své časové poloze kolem poledne pro mě ideální. Pouze bylo dohodnuto, že v Šumperku bude upraveno řazení vlaku Os 13764/23858, čili aby vpředu byl mimořádně motorový vůz 810 141-2 "Ježek", který pojede z Petrova nad Desnou jako Os 13764 do Koutů nad Desnou a vzadu motorová jednotka "Desná", která pojede z Petrova nad Desnou jako Os 23858 do Sobotína.

  Kolem jedenácté jsem dorazil do stanice Petrov nad Desnou. Neopomněl jsem vyfotit nově zrekonstruovanou plastickou turistickou mapu Jeseníků, původně zhotovenou v roce 1893. Hned vedle visela velká fotomapa s plánovaným prodloužením trati z Koutů nad Desnou až do budoucího lyžařského areálu. Na mapě je vyznačeno jednak plánované prodloužení trati a dále přeložka silnice č. 44, která by měla vést zcela mimo budoucí areál. Na cestu do Šumperka jsem využil Os 13765 s odjezdem v 11:20 z Petrova nad Desnou. Cestou jsem si připravoval aparaturu na zadním stanovišti.

  V Šumperku probíhají úpravy kolejiště, které souvisí s peronizací v rámci elektrifikace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Nástupiště, ze kterého budou odjíždět vlaky na Železnici Desnou, se teprve staví. Náš vlak odjížděl z druhého nástupiště. Na celé stanici Šumperk jsou patrné stavební úpravy v kolejišti. Až k vjezdovým návestidlům jsou již připraveny patky pro stožáry trakčního vedení. Jakmile jsme vyjeli mimo Šumperk, v dáli byly vidět okolní kopce zahalené ještě slabým oparem, který zbyl po ranní mlze. Vzdálenější hory nebyly ještě vůbec viditelné, ale naštěstí mlha rychle ustupovala.

  V Petrově nad Desnou se souprava vlaku rozdělila. Náš motorový vůz 810 141-2 "Ježek" pokračoval dále jako Os 13764 do Koutů nad Desnou, motorová jednotka "Desná" potom odjela jako Os 23858 do Sobotína. Mlha ustupovala každou minutou a příroda před námi rozvinula celou barevnou škálu typickou pro pozdní podzimní dny, kdy je listí obarveno prvními ranními mrazíky, ale ještě nezačíná padat ze stromů. Cestou můžeme pozorovat změny na trati, které běžný cestující nemůže z vlaku bočním oknem vidět. Každá trať vyžaduje průběžnou údržbu, např. postřik proti zarůstání tělesa trati plevelem, vysekávání křovisek a prořezávání dřevin kolem trati. Z větších údržbových prací to jsou třeba opravy přejezdů nebo čištění kolejového lože. Takový větší úsek je dobře viditelný mezi zastávkami Velké Losiny zastávka a Loučná nad Desnou-Filipová. Další velká změna je vidět v zastávce Loučná nad Desnou-Rejhotice. Vlečková kolej již byla snesena a zbylé kolejové rozvětvení v zastávce již ztratilo na významu. Je jen otázkou času, kdy bude zastávka zrekonstruována a upravena po vzoru ostatních zastávek na trati.

  Přijíždíme do Koutů nad Desnou podle jízdního řádu. Během cesty bylo možné postřehnout, že mnohé přejezdy na trati byly za poslední rok rekonstruovány. Nejvíce se změny dotkly přejezdů na hlavních silnicích č. 11 ve směru na Ostravu a č. 44 ve směru na Jeseník. Modernizace těchto přejezdů zahrnovala mimo jiné i nové zabezpečevací zařízení se závorami.

  Stejně jako při minulé jízdě, pořídil jsem ještě pár fotek v Koutech nad Desnou a při zpáteční cestě pravidelným Os 13767, kterým jsem se svezl do Petrova nad Desnou, kde jsem tuto podzimní projížďku zakončil.



Další informační zdroje:
Videogalerie Videogalerie
Video ke stažení → MP4: 260 MBWebM: 247 MB
 1   Šumperk - Vikýřovice u penzionu avi 24,5 MB  wmv 23,3 MB 
 2   Vikýřovice u penzionu - Vikýřovice avi 18,2 MB  wmv 17,9 MB 
 3   Vikýřovice - Vikýřovice-Lesní avi 15,6 MB  wmv 15,0 MB 
 4   Vikýřovice-Lesní - Petrov nad Desnou avi 23,7 MB  wmv 22,8 MB 
 5   Petrov nad Desnou - Rapotín zastávka avi 19,6 MB  wmv 19,0 MB 
 6   Rapotín zastávka - Rapotín avi 13,7 MB  wmv 13,1 MB 
 7   Rapotín - Velké Losiny avi 30,7 MB  wmv 29,3 MB 
 8   Velké Losiny - Velké Losiny zastávka avi 21,8 MB  wmv 20,9 MB 
 9   Velké Losiny zastávka - Loučná nad Desnou-Filipová avi 36,7 MB  wmv 34,6 MB 
 10   Loučná nad Desnou-Filipová - Loučná nad Desnou avi 28,6 MB  wmv 27,1 MB 
 11   Loučná nad Desnou - Loučná nad Desnou-Rejhotice avi 35,9 MB  wmv 34,0 MB 
 12   Loučná nad Desnou-Rejhotice - Kouty nad Desnou avi 26,5 MB  wmv 25,8 MB 
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD  zeleznice_desna_2008.iso 2,0 GB 

 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Licence Creative Commons

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 23.2.2009
  • Celkem přečteno: 11900x
  • Naposledy: dnes v 00:07

Datové zdroje Datové zdroje


Datový zdroj YouTube
Datový zdroj PeerTube

Ikona webu Ikona webu


ikona webu

Kooperace Kooperace


partnerský web www.TTkatalog.cz partnerský web www.MaleModely.cz

Reportáž Poslední navštívené reportáže