Aktualizováno: 1. 10. 2024
|
|
Železnice Desná - cesta vlakem z hor 28.6.2010Kouty nad Desnou - (Sobotín -) Petrov nad Desnou - ŠumperkOpět se sešel rok s rokem a plánoval jsem pravidelné projetí trati 293 „Železnice Desná”. Nebudu se tentokrát zabývat podrobným popisem trati, ten je k dispozici u reportáží z projetí trati v minulých letech. Letošní termín zvolený k projetí trati nebyl vybrán náhodně. Chtěl jsem projet trať obráceně, tedy z Koutů nad Desnou do Šumperka a ze Sobotína do Petrova nad Desnou. Protože trať ze Šumperka směřuje z jihu na sever až severovýchod, většinu dne tak jezdí vlaky do Šumperka proti slunci. Jedinou schůdnou možností bylo vybrat vhodný den v období, kdy se Slunce pohybuje v okolí obratníku Raka, svítání začíná velmi brzy a mohu tak použít některý z ranních spojů z Koutů nad Desnou. Plán byl tedy dán a zbývalo jen vyčkat vhodného slunečného dne. První ranní spoj Os 13753 odjíždí z Koutů nad Desnou v 4:52, což je příliš brzy. Musel jsem proto zvolit pracovní den, abych mohl jet následujícím Os 13755 v 5:42. Po domluvě s výpravčím v Petrově nad Desnou jsem se jedno pondělí časně ráno v 5.01 vydal prvním pravidelným Os 13752 do Koutů nad Desnou. Rychle se rozednívalo, ale údolí v Koutech nad Desnou je sevřeno vysokými kopci a slunce začalo teprve osvětlovat vrcholky okolních stromů. Pravidelný Os 13755 odjíždí z Koutů nad Desnou v 7:55. Motorový vůz 810 435-8 „Čeník” je téměř prázdný, provoz na hlavní silnici č. 44 minimální a začíná krásný letní den. Jízda z Koutů nad Desnou je klidná, v klesání nemusí motorový vůz vyvíjet velkou tažnou sílu. Směrem k Loučné nad Desnou ze údolí rozšiřuje jen zvolna. Další cestují přistupují až v Loučné nad Desnou. Po několika dalších kilometrech za zastávkou Loučná nad Desnou-Filipová se údolí rozšiřuje a na trati už není tolik oblouků. Přijíždíme do stanice Velké Losiny, kde již čeká na křižování Os 13754. Výhybky jsou vybaveny samovratnými přestavníky a křižování vlaků je tak v této stanici bezobslužné. Každý přijíždějící vlak zároveň vjezdem na izolovaný úsek spouští cestujícím ve stanici informační hlášení z rozhlasu. Do Petrova nad Desnou přijíždíme v 6:07 a čekáme na druhý Os 23853, který má o dvě minuty později přijet ze Sobotína. Celá souprava potom pokračuje v 6:12 do Šumperka. Ze Šumperka se oba motorové vozy vrací zpět na trať jako Os 13756. Vpředu jede motorový vůz 810 221-2 „Ježek”, který z Petrova nad Desnou pokračuje do Koutů nad Desnou. Já zůstávám v druhém motorovém vozu 810 435-8 „Čeník”, který odjíždí z Petrova do Sobotína v 7:03 jako Os 23854. Cestou ze Šumperka pořizuji několik fotografií z trati v úseku Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín. V Sobotíně máme jen 4 minuty na obrat vlaku a v 7:13 odjíždíme zpět jako pravidelný Os 23855. Tři kilometry do Petrova nad Desnou zdoláme proti jízdnímu řádu rychleji a musíme počkat u vjezdového návěstidla, než přijede od Koutů nad Desnou pravidelný Os 13757, na kterém se vrací do Šumperka motorová jednotka „Desná”. Celá souprava pokračuje v 7:22 do Šumperka, ale pro mě dnešní ranní projížďka po trati Železnice Desná skončila. Pro finální střih a sestavení videa jsem průjezd části trati ze Sobotína do Petrova vložil do místa, kdy se vlaky sjíždějí a spojují v Petrově nad Desnou, což ovšem narušuje chronologie děje u popisovaného oběhu souprav. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|